• Florina de Boer, praktijkmanager huisartsenpraktijk

“Voor patiënten is bereikbaarheid soms van levensbelang”

donderdag 4 maart 2021

“Voor patiënten is bereikbaarheid soms van levensbelang”

Een afspraak maken bij de huisarts, testuitslagen opvragen of een telefonisch consult; de telefoon bij huisartsenpraktijken De Westereen en Alsuhairy in De Westereen, De Wilgen in Feanwâlden en It Bynt in Kollumerzwaag gaat dagelijks honderden keren. “Voor ons is bereikbaarheid van groot belang, voor patiënten soms van levensbelang”, knikt praktijkmanager Florina de Boer. “Vandaar dat we kiezen voor Faber.”

Iedere dag staat de telefoon roodgloeiend wanneer patiënten kunnen bellen voor de uitslag van hun onderzoek of het maken van een afspraak. “Veel mensen bellen dan op hetzelfde moment”, vertelt Florina. “Om dat goed te stroomlijnen, gebruiken we op alle praktijken de telefooncentrales van Faber.”

Toekomstbestendig systeem

In de huisartsenpraktijk van Feanwâlden en binnenkort ook in huisartsenpraktijk It Bynt in Kollumerzwaag werken medewerkers met de nieuwste en geavanceerde technieken van Faber. “Hierdoor kunnen we niet alleen soepel alle binnenkomende gesprekken verdelen onder de collega’s, maar krijgen patiënten ook direct te horen hoeveel wachtenden er nog voor hen in de rij staan. Sommige mensen kiezen er dan voor om te blijven wachten, anderen bellen op een rustiger moment terug. Dit systeem is toekomstbestendig, wat van groot belang is nu de digitale ontwikkelingen elkaar snel opvolgen.”

Aan de beurt

Florina krijgt veel positieve reacties op deze transparante manier van werken. “Mensen vinden het erg fijn om te weten hoe lang ze nog ongeveer moeten wachten. Dat geeft duidelijkheid, wat enorm gewaardeerd wordt. We doen ons uiterste best om patiënten zo snel mogelijk te helpen, maar zeker tijdens de piekuren ontstaat er af en toe een korte wachtrij. Dan is het fijn om te horen dat je als tweede of derde aan de beurt bent.”

In case of emergency

Voor spoedeisende hulp hebben alle vier de dokterspraktijken een eigen spoedlijn. “In case of emergency hebben we voor de praktijken in De Westereen en Feanwâlden via een mobiele telefoon altijd een extra lijn beschikbaar, een oplossing die Faber heeft aangedragen”, vertelt Florina. “Afgelopen jaar hebben we meegemaakt dat 112 door een landelijke storing uit de lucht was. Dat willen we koste wat kost voorkomen. Als huisartsenpraktijk moeten we op de spoedlijn altijd bereikbaar zijn. Vandaar dat we samen met Faber deze back up-functie hebben gecreëerd, die we bij storing kunnen inzetten. Gelukkig is dat nog nooit nodig geweest.”

Aan één woord genoeg

Als praktijkmanager in De Fryske Wâlden merkt Florina hoe belangrijk het is om de taal van de mensen te spreken. “Veelal is de voertaal binnen onze huisartsenpraktijken Frysk. Patiënten kunnen zich daardoor beter uiten. ‘Jim prate ús taal, dat fielt as thús’, hoor ik vaak. Dat ervaar ik ook bij Faber. Faber spreekt onze taal. Daarmee bedoel ik niet alleen het feit dat ze Friestalig zijn, maar vooral dat ze ons begrijpen. We hebben aan één woord genoeg om uit te leggen wat we nodig hebben. Faber ontzorgt ons, zodat wij de best mogelijke zorg aan onze patiënten kunnen bieden.”

‹ Ga terug
Vier huisartsen praktijken
Een van de vier huisartsenpraktijken.

Wat regelen wij voor de vier huisartsenpraktijk?

  • Mogelijkheid tot vast-mobiel-integratie
  • Telefonie in de cloud
  • Een noodlijn in case of emergency

Categorieën