• Edo de Vries, (oud) ICT-medewerker Schouwburg de Lawei

“Technische precisie en innovatie zijn cruciaal, zelfs voor iets ogenschijnlijk simpels als een telefooncentrale.”

woensdag 22 januari 2025

Technische precisie en innovatie zijn cruciaal, zelfs voor iets ogenschijnlijk simpels als een telefooncentrale.

Bij Schouwburg De Lawei, hét theater en culturele hart van Drachten, draait alles om perfectie, zowel op het podium als daarachter. Voor bezoekers betekent dit niet alleen een indrukwekkende voorstelling, maar ook een vlekkeloze digitale ervaring. Toen de verouderde Panasonic-telefooncentrale steeds meer beperkingen vertoonde, werd een moderne cloudoplossing de logische volgende stap. Edo de Vries, (oud) ICT-medewerker bij De Lawei, legt uit: “Technische precisie en innovatie zijn cruciaal, zelfs voor iets ogenschijnlijk simpels als een telefooncentrale.”

Van uitdaging naar oplossing

“We werkten al jaren met de Panasonic-centrale,” vertelt Edo. “Maar die begon steeds meer beperkingen te vertonen. Vooral het aanmelden van draadloze toestellen was een terugkerende uitdaging. Als we bijvoorbeeld een nieuw draadloos toestel wilden toevoegen, moest ik dit via een omslachtig proces doen. We gingen steeds meer thuiswerken, en daar bleek zowel de Panasonic-centrale als de Panasonic-app niet goed in mee te kunnen.” vertelt Edo.

”Gerben wees ons erop dat de Panasonic-centrale end-of-life was. Dat maakte de noodzaak om te vernieuwen nog groter. Daarom raadde hij ons aan om over te stappen naar een online centrale. We wilden een gebruiksvriendelijke oplossing die betrouwbaarder was en beter aansloot bij de moderne werkomgeving van De Lawei.”

Overstap Panasonic-telefooncentrale naar de cloud

De overstap naar een cloudgebaseerd telefoonsysteem was dan ook een logische keuze. Het nieuwe systeem moest niet alleen gebruiksvriendelijker zijn, maar ook flexibel genoeg om mee te groeien met de veranderende behoeften van De Lawei. “Ik wilde een oplossing die ik zelf kon beheren, waarbij ik wachtrijen en groepen eenvoudig kon instellen zonder telkens hulp in te roepen,” legt Edo uit.

Edo de Vries, (oud) ICT-medewerker Schouwburg de Lawei

Edo de Vries, (oud) ICT-medewerker Schouwburg de Lawei

Soepele migratie

“Toen de migratie naar de cloud werd besproken, stelde Faber Telecom & Data een stapsgewijs plan op om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik ben een paar ochtenden naar Dokkum gegaan om samen met Gerben, Gaatze en Theo de instellingen door te nemen. We hebben alles nauwkeurig afgestemd: van de wachtrijen tot de groepsinstellingen en interne doorverbindingen. Ze gaven ook een uitgebreide training aan onze medewerkers, zodat iedereen snel met het nieuwe systeem uit de voeten kon.”

Flexibiliteit en gebruiksgemak

Met het nieuwe systeem is de communicatie binnen De Lawei aanzienlijk verbeterd. De overstap naar de cloudcentrale heeft grote voordelen opgeleverd. “Met het nieuwe systeem hebben we veel meer flexibiliteit,” vertelt Edo. “Waar medewerkers voorheen alleen vanaf hun vaste werkplek konden bellen, kunnen ze nu vanaf elke locatie werken en bellen met hun Lawei-nummer.”

Ook het instellen van wachtrijen en automatische meldingen is veel eenvoudiger geworden. “We hebben nu bandjes die automatisch afspelen als een afdeling niet bereikbaar is, iets wat we voorheen handmatig moesten regelen. Alles werkt soepel, en ik krijg nauwelijks nog vragen van collega’s over hoe het systeem werkt. Dat zegt genoeg.”

Edo noemt een mooi voorbeeld van de kracht van het nieuwe systeem: “Vlak na de implementatie hadden we de voorverkoopperiode, de drukste tijd van het jaar voor de telefooncentrale. In voorgaande jaren hadden we soms beperkingen in het aantal binnenkomende lijnen, maar dit jaar verliep alles super flexibel. Dankzij het nieuwe systeem konden we eenvoudig opschalen met extra telefoonwerkplekken, waardoor de dag vlekkeloos verliep. Bovendien konden we via de monitoring in de telefooncentrale de drukte in de wachtrijen continu volgen, zoals het aantal wachtenden. Dat gaf ons direct inzicht en controle, wat enorm heeft geholpen.”

Edo de Vries, (oud) ICT-medewerker Schouwburg de Lawei

Edo de Vries, (oud) ICT-medewerker Schouwburg de Lawei

Klaar voor de toekomst

Edo kijkt met tevredenheid terug op het migratieproces. “De overstap naar de cloud was echt een stap vooruit. Met de nieuwe oplossing zijn we klaar voor de toekomst. Of het nu gaat om flexwerken, verbeterde bereikbaarheid of het snel afhandelen van vragen, we kunnen altijd rekenen op een goed werkend systeem.”

Een bedankje

Na tien jaar de ICT-infrastructuur van De Lawei te hebben beheerd, vertrekt Edo met een goed gevoel naar zijn nieuwe uitdaging in Groningen. Met een sterk en toekomstbestendig systeem heeft hij een solide basis gelegd voor zijn opvolger Peter, waarmee de samenwerking kan worden voortgezet. Edo, bedankt voor de prettige samenwerking en veel succes in jouw nieuwe functie!

‹ Ga terug
Schouwburg de Lawei
Edo de Vries, (oud) ICT-medewerker Schouwburg de Lawei

Wat regelen wij voor Schouwburg de Lawei?

  • Databekabeling
  • Cloud telefonie
  • Mobiele telefonie
  • Wifi
  • Camerabeveiliging

Upgrade uw BHV-systeem met Faber Telecom & Data

woensdag 24 juli 2024
Upgrade uw BHV-systeem met Faber Telecom & Data Bij Faber Telecom & Data staat onze slogan "Alles binnen bereik" centraal in alles wat we doen. Dit betekent ook dat we snel en effectief handelen, vooral in noodsituaties. Daarom zijn we...

Van Panasonic telefooncentrale naar moderne VoIP en cloudoplossingen

woensdag 3 juli 2024
Van Panasonic telefooncentrale naar moderne VoIP en cloudoplossingen De wereld van de telecommunicatie verandert in een rap tempo. VoIP en de cloud zijn niet meer weg te denken in dit digitale tijdperk. Maar waar lopen bedrijven tegenaan? Wat zijn de...

Winactie Techniek Tastbaar

woensdag 29 mei 2024
Winactie Techniek Tastbaar Op 7 juni staan wij op Techniek Tastbaar, HET doe- en beleef-event in de Techniek voor jongeren in de leeftijd van 10-14 jaar. Johan laat de nieuwe generatie tech helden tijdens dit evenement zien hoe tof techniek...

Winactie Werelddag van de Telecommunicatie

woensdag 8 mei 2024
Winactie Werelddag van de Telecommunicatie Op 17 mei is het Werelddag van de Telecommunicatie en ter ere van deze bijzondere dag hebben wij een winactie voor jullie bedacht rondom het thema van dit jaar. Wat het thema is? Zoek het...

Nieuwsartikel verschillen tussen Wi-Fi 6 en Wi-Fi 5

woensdag 17 april 2024
Nieuwsartikel verschillen tussen Wi-Fi 6 en Wi-Fi 5 Nee, dit is geen geheimtaal - dit zijn de verschillen tussen Wi-Fi 6 en Wi-Fi 5, die je misschien beter kent. Wi-Fi 6 is de opvolger van Wi-Fi 5, en in dit...

Nieuwsartikel camerasystemen 

woensdag 6 maart 2024
Nieuwsartikel camerasystemen  Camerasystemen worden steeds vaker ingezet als preventieve maatregel in de land- en akkerbouw om panden en terreinen te beschermen tegen inbraak, diefstal en vandalisme. Volgens de politie Noord-Nederland is er een aanzienlijke toename van gps-systeem diefstallen, met name...

Martijn stelt zich voor

woensdag 10 januari 2024
Martijn stelt zich voor Wij vinden het leuk om af en toe te laten zien wie wij zijn. Zo leer je ons nóg beter kennen! Deze keer de beurt aan onze collega Martijn. Kun je jezelf kort voorstellen?  Goedendag, ik...

Foppe stelt zich voor

dinsdag 21 februari 2023
Foppe stelt zich voor Wij vinden het leuk om af en toe te laten zien wie wij zijn. Deze keer de beurt aan collega Foppe Hoekstra. Waar stond je wieg? Ik ben geboren in het ziekenhuis van Leeuwarden maar heb...

Andries stelt zich voor

maandag 5 december 2022
Andries stelt zich voor Wij vinden het leuk om af en toe te laten zien wie wij zijn. Deze keer de beurt aan collega Andries van Duinen. Waar stond je wieg? Deze stond in het mooie Holwerd. Op welk product...

Column: Met z'n allen

donderdag 29 september 2022
Column: Met z'n allen Foppe Hoekstra schreef namens Faber Telecom & Data een column in de Ondernemend Friesland van september 2022.