• “Een goed netwerk is voor ons net zo belangrijk als een goede show”

    Edo de Vries, medewerker ICT bij schouwburg De Lawei

“Een goed netwerk is voor ons net zo belangrijk als een goede show”

woensdag 3 maart 2021

“Een goed netwerk is voor ons net zo belangrijk als een goede show”

Dat in een theater ook alles áchter de schermen tot in de puntjes goed geregeld moet zijn, weet Edo de Vries als medewerker ICT bij De Lawei als geen ander. Dagelijks ontvangt de Drachtster schouwburg honderden bezoekers en tientallen artiesten, die allemaal gebruik willen maken van een snel wifi-netwerk. Niet te vergeten de eigen medewerkers, die moeiteloos de telefooncentrale bedienen of inloggen op de eigen servers. “Een goede verbinding is voor ons net zo belangrijk als een goede voorstelling.”

Wie goed oplet, telt verspreid door de gehele schouwburg zo’n dertig access points voor een vlekkeloze wifi-verbinding. “Om te voorkomen dat gasten, artiesten en onze eigen medewerkers elkaar online in het vaarwater zitten, hebben we diverse netwerken ingesteld”, legt Edo uit. “Zo is er een gastnetwerk, een eventsnetwerk en een crewnetwerk. Daarmee voorkomen we dat ongenode gasten bij onze servers kunnen komen.”

Kilometers aan kabels

Naast de wifi access points heeft Faber achter de schermen vakkundig enkele kilometers aan databekabeling weggewerkt. Edo: “We werken met drie serverruimtes, die onderling via een glasvezelverbinding razendsnel met elkaar communiceren. Van de kantoorruimtes tot het theatercafé en van het toneel tot de regieruimte: waar je maar wilt kun je apparatuur inpluggen voor optimaal bedraad internet.”

Altijd bereikbaar

Om ook telefonisch uitstekend bereikbaar te zijn, nam De Lawei Faber in de hand voor het optimaliseren van de telefooncentrale. “Naast vaste toestellen werken we met zogenoemde DECT-toestellen. Ook deze dekking is door Faber geregeld. Tot slot maken we gebruik van camerabeveiliging van Faber. Een optie die de monteurs vanwege de uitstekende bedrading in no time hadden aangelegd.”

Pak je podium

Het meest bijzondere aan Faber vindt Edo dat het Dokkumer bedrijf nog zo gewoon is. “Dat klinkt wellicht als een cliché, maar in de praktijk merk je al gauw hoe uniek dat is. Geen wachttijden bij een klantcontactcentrum, maar ik bel rechtstreeks naar Gerben of Gaatze om mijn vraag te stellen. Geen loze beloftes om terug te bellen, maar dezelfde dag nog antwoord op je vraag. Wat dat betreft zouden ze bij Faber best wat vaker hun podium mogen pakken. Met trots zet ik ze hier op deze plek in de schijnwerpers.”

‹ Ga terug
Schouwburg De Lawei
De Lawei in Drachten

Wat regelen wij voor De Lawei?

  • Telefooncentrale met vaste telefonie en DECT-toestellen
  • Uitstekende wifi-dekking
  • Databekabeling
  • Camerabeveiliging

Categorieën